Ampersand Music

Rhinos Are People Too

BIO




Een wereld vol dwalende karakters. Filmpersonages. Seriemoordenaars en slachtoffers. Een dystopische samenleving waar schimmige figuren onbelemmerd hun driften kunnen botvieren... Uit de goot van dit imaginair bestaan pulkt Rhinos Are People Too zijn verhalen en projecteert ze op een schijfje vol experimentele pop. Fuzzy, verwrongen gitaarpartijen beschrijven de relatie tussen dader en slachtoffer. Stutterende synthpartijen spelen een psychologisch spelletje met je hersenen. Schijnbaar vrolijk doen drum en bas je hoofd op en neer knikken op de gedachte van een soort Sin City mét kleur.

In ‘Hello From The Gutters’ (Zealrecords) wordt indiepop versmolten met noisy en experimentele klanken. “We repeteren in een opnamestudio in Tongeren en zoeken constant naar hoe een instrument anders kan klinken”, vertelt Pieter-Jan Decraene. Een jaar lang werkte hij aan de tien nummers die nu op het eerste full album van Rhinos Are People Too verschijnen. Met deze plaat zocht en vond de band een geluid waarmee ze een eigen plekje in het alternatieve popspectrum innemen. “In 2015 brachten we een EP uit op Zealdigital. Het was een tussenstap naar dit album. Alles wat voorheen gebeurde rond de groep, stond in het teken van onze overwinning in De Nieuwe Lichting van 2013. Altijd werd er terug gekeken naar dit moment en hoe we toen klonken. Met ‘Hello From The Gutters’ gaan we definitief een stap verder, met een compleet ander geluid.”








Creatief werden alle registers opengetrokken. De shoegaze sound werd omgeruild voor volwassen, hedendaags songs met een vette knipoog naar het verleden. Alsof ‟60‟s en „70‟s soundtracks worden gecoverd door een nineties noisepop band. Elk nummer werd geconstrueerd rond een film. Tussen de zoete fluisterstem van zangeres Loes Caels en de vele, gelaagde harmonieën, vind je verwijzingen naar ‘Donnie Darko’, ‘The Birds’, ‘Red Dragon’, ‘Seven’, ‘Léon: The Professional’, ‘Zodiac’, ‘No Country for Old Men’ en ‘Pierrot le Fou’. In single ‘L.A. Confidential’ wordt vol empathie gekeken naar de rol van het slachtoffer uit de gelijknamige film. Het is een catchy popsong die balanceert tussen emotionele diepgang en een zwierige groove. Combineer de buitenaardse dromerigheid van Blonde Redhead, de tegendraadse hoek af van The Flaming Lips, het vrije speelgenot van Grandaddy en het snedige experiment van Sonic Youth en je komt in de buurt van de filmische wereld die Rhinos Are People op deze unieke debuutplaat heeft gecreëerd.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=u0UJAqXPDVs[/embed]